Wild Nederland

Zoals de documentaire aangaf was dit het wildste stukje van Nederland, eigenlijk moest het een enorm groot industrie terrein worden maar dat werd het gelukkig niet.
Het werden de Oostvaardersplassen. Nu een prachtige lap droog gemalen Zuiderzee dat terug gegeven is aan de natuur.

Uiteraard startte onze route weer door de prachtige Eemnesserpolder met haar kolken en handveer (en daar moesten we natuurlijk gebruik van maken). Even later fietsten we langs bloem, bloemkool, koolzaad en wondmolen velden.

Je blijft je als fietser verbazen over het feit dat het totaal niet uitmaakt welke kant je op fietst want je hebt altijd tegen wind. Jan was er zeker van de dat wind generatoren hier iets mee te maken hadden. Volgens hem is het niet waar dat ze voor de opwekking zorgen, maar juist worden neergezet om tegenwind te genereren voor de fietsers.
De zomer fietsroutes waren weer open dus konden we dicht langs het gebied van de grote en kleine grazers fietsen. Met name Jacobs kruid deed het geweldig goed … hoewel erg giftig voor zoogdieren is en blijft het een mooie bloeier.
Op de dijk (de Oostvaardersdijk voor de kenners) van het Markermeer konden we nog een paar dames redden die op zoek waar naar “De Oostvaardersplassen” uh … dat daar … een beetje verbaast keken ze over de enorme vlakte opzoek naar de neonreclame? Later in een mooie vogelhut hoorde we een discussie over de Afsluitdijk die hier zou lopen … maar de mannen wisten wel 4 kiekendieven op te noemen die ze gezien hadden … dat dan weer wel.
Vogels waren er inderdaad genoeg, er vloog een tijdje een bruine kiekendief met ons mee op zo’n 20 meter afstand en even later zwermde er meer dan 1000 aalscholvers over de markerwaard ( zie filmpje )

Vanaf de Oostvaardersplassen zouden we eindelijk de wind mee hebben, maar dan moet je niet te snel doortrappen anders heb je haar weer tegen … of waren het toch weer die windgeneratoren?

Na een prachtige zwerfttocht door de stille kern van  Flevoland bereikten we paalcamping Campanula. Een aantal bezoekers waren er al: onder andere de bushcrafters Yvonne en Peter samen met de viervoeter Shadow. Even later kwam racefietser Andries aan gespurt die vanuit Enschede naar huis was via zijn eerste Paalcamping … kortom een gezellig clubje weer.
De pot schafte opwarm andijvie voor mij en een zak oplosontbijt voor Jan, volgens mij maakt het echt geen bal uit wat je eet na een tocht van 130 km op MTB bandjes. Na een gezellig rookvuurtje tegen de mitzen (en geen maren) en andere mug-achtigen kropen we er snel in om nog Lekker even naar de prachtige sterrenhemel te kijken. Mijn (20 euro kamp) was de Lidl slaapzak van 15 euro en de tarp van de Action van 5 euro en beiden deden het prima. De slaapzak is erg luchtig en zeker niet voor koel weer bedoeld. Verder is het zeer aan te bevelen WEL je kampkleren aan te houden in je slaapzak. Het gaat immers om de extra laagjes isolatie en geloof me om 4 uur ‘s nachts is het ook midden in de zomer onder de sterrenhemel knap fris als de dauw weer aan het verdampen gaat.
We werden gewekt door een geweldig zonnetje, na een lekker ontbijt ( = Brinta, oplos koffiemelk en te veel bruinsuiker ) hadden we het kamp in een paar minuten opgeruimd. En via de water tap in het speelbos vertrokken we voor een mooie tocht terug naar Baarn en deden we onderweg het Stoomgemaal Arkemheen aan. We hadden geluk dat de beheerder net de duren opendeed en ruim de tijd voor ons had. (TIP: ze hebben regelmatig draaidagen en dan is dit een geweldige stop op je fietstocht (ook lopend te bereiken en als je het niet kan laten ook met de voiture). Zeker als je ook even doorfietst langs de prachtige havens van Bunschoten& Spakenbrug. In de haven van Spakenburg ligt een hele ris botters naar je te lonken, altijd een fotowaard.

Kortom weer een geweldig avontuur, leuke mensen in het wild ontmoet … op naar het volgen de uitje …

Een noot van een deelnemer (die verder anoniem wenst te blijven):

Na al dat moois dat hierboven werd beschreven moet toch ook vermeld worden dat

• we 2 keer een berg (houtsnippers) tegenkwamen en dat in de Flevopolder, wie had dat gedacht
  • we een paar keer door een wolk van vlinders mochten fietsen
  • een libel als een dolfijn naast je voorvork een stukje met je meevliegt
  • de Oostervaardersdijk best wel een vervelend stukje fietsen is wanneer de windgeneratoren weer eens op je zijn gericht
  • een vogelaar dacht dat dit de Afsluitdijk was (ahum)
  • het gezellig was op de paalcamping
  • de deelnemers aan deze tocht eigenlijk het meest basic waren op de paalcamping
  • de randmeren toch onverwacht mooi zijn om langs te fietsen (of op te varen)
  • het altijd leuk is om buiten te spelen.

Wil je dit ook maar liever niet alleen laat het dan weten of kijk op de agenda van GAANenBeleven.nl