TrailRunTweedaagse Juni 2015

Melkende mieren

Tas ontbijt, tas diner, tas bus, tas rug…

Alles staat klaar in de gang als Adriaan met de bus arriveert: inladen en weer uitladen bij het Nivon natuurvriendenhuis de Bosbeek. Etenswaren in de koelkast en keuken en vervolgens parkeren we de bus bij station Oosterbeek waar binnen een half uur de vijf trail2daagse-renners met de auto en trolleybus arriveren. Gewapend met ieder 2,5 liter water, petjes, zonnebrillen gaan we op pad; Astra de cani-crossende hond, drinkt onderweg uit bijna elke plas. Een tempo van zo’n 8 km per uur is rap genoeg bij een temperatuur van ruim 30 graden. We rennen grotendeels onder de bomen dus dat scheelt. Op de hei in de buurt van de Wodans-eiken schijnt de zon genadeloos op onze hoofden en armen. We genieten van het koude sprengenwater. Na het ecoduct bellen we de boswachter: een van de kalveren staat aan de verkeerde kant van het prikkeldraad bij de poel en kan niet meer zelf terug bij zijn moeder komen. We hopen dat het goed komt.

Via Wolfheze koersen we door de bossen tussen de A12 en spoorlijn naar de Bosbeek. We hebben het parcours ingekort van 21 tot 17 km met het oog op de warmte, ook stoppen we iets vaker. Onderweg staan we even stil bij de duizendjarige eik die ’slechts’ 400 jaar oud is. Bijna op de plaats van bestemming staat de zon pal boven enkele mulle zandpaden, pufff…

Op het terras van het natuurvriendenhuis werken we snel enkele bekers ranja naar binnen en hartige-dus zoute Sultana-koekjes. Na een opfrisbeurt gaan we aan de bowl: weer vocht en dit keer ook vitaminen. Om 19 uur lekker dineren op het terras waar inmiddels ook trailer Alaaddin is gearriveerd. Yvonne gaat ondertussen de tent opzetten, want Astra haar hond mag niet in het natuurvriendenhuis overnachten.

Langzaam wordt het frisser buiten en net na het dessert, barst de onweersbui los. Met een wijntje sluiten we de dag af.

We besluiten de volgende ochtend wat vroeger op pad te gaan vanwege de verwachte warmte. Nadat het beddengoed en de handdoeken in de wasmand van het huis zijn gegooid, zijn we rond 9.15 uur weer op pad, met een gevulde ontbijtbuik en een lunchpakket in de rugzak richting Ginkelse Hei. Goede keuze om deze heiroute niet gisteren te volgen naar het natuurvriendenhuis; dan waren we weggebrand! We bewonderen de Veluwse heideschapen, een oud ras dat weer terug gefokt is. Helaas moet As, de hond halverwege afhaken: dikke wangen na allergische reactie. De dierenambulance medewerkers spoeden zich naar de parkeerplaats bij restaurant Planken Wambuis waar As in de bench springt en Yvonne voorin…op naar de dierenarts in Ede. Na 22 km komen we via melkende mieren, door zwijnen omgeploegde arealen en enkele hindernissen weer aan bij station Oosterbeek.

Op naar de volgende trails2daagsen op 24/25 oktober en 20/21 november met andere routes, andere 24-uur mini-avonturen. De enige constante: in 24 uur een marathon afleggen met veel plezier en natuurbeleving onderweg. We GAAN er weer voor!